Ga verder naar de inhoud

Heeft e-mailmarketing nog zin in 2024?

Wist je dat de eerste e-mail verzonden werd in 1971 en de eerste commerciële-mail 7 jaar later? Nu, meer dan 50 jaar later, is e-mail niet weg te denken uit je werkdag, je smartphone én de marketingmix van organisaties. Andere marketingtactieken, zoals adverteren op zoekmachines of sociale media, zijn een stuk jonger. Tijd om te onderzoeken of dit oudje de nieuwere marketingkanalen nog bijhoudt in 2024.

Een investering die resultaten oplevert voor je organisatie

E-mailmarketing in 2024

E-mailmarketing blijft een populair kanaal voor content marketing (een marketingvorm waarbij je inhoudelijk wil aantonen aan je doelgroep waarom jij dé beste partij bent). Uit cijfers van het Content Marketing Institute blijkt dat 68% van B2C-organisaties en 75% van de B2B-organisaties e-mail gebruiken om hun verhaal te delen, naast een eigen website, blogs en sociale media.

E-mail is daarnaast ook een van de meest dankbare kanalen op het vlak van return on investment (ROI). Vrij vertaald betekent dit dat de tijd en het budget die je in e-mail investeert, je meer opleveren dan dat ze kosten. Andere kanalen met een hoge ROI zijn je website (inclusief blog en SEO), en advertenties op sociale media.

Een toekomst zonder third-party cookies is er eentje mét e-mail

In de loop van 2024 stopt Google Chrome de ondersteuning voor ‘third-party cookies’. Een toegankelijk alternatief? Inzetten op je eigen data! Door een kwalitatieve e-maildatabase op te bouwen, creëer je een mooie lijst van waardevolle contacten (lees: eigen data).

Zo’n database opbouwen doe je natuurlijk niet op één dag, maar op langere termijn door e-mailadressen te verzamelen van geïnteresseerde contacten. Dat kan bijvoorbeeld via inschrijvingen op je nieuwsbrief, events en webinars of via gratis downloads.

Aan de slag met e-mailmarketing

Op de vraag “Heeft e-mailmarketing nog zin in 2024?”, zeggen wij dus volmondig “Ja!” Wil je de vernoemde voordelen eruit halen, of heb je andere doelstellingen die je via e-mail wil bereiken? Dan geven we in het vervolg van deze blogpost onze tips.

Bepaal een e-mailstrategie met je doelgroep in het achterhoofd

Overweeg je om (meer) te investeren in e-mailmarketing? Dan heb je natuurlijk een straffe strategie nodig. Welke doelstellingen wil je bereiken met e-mail? Wat verwacht je en op welke termijn? Welke content ga je delen?

Een belangrijk onderdeel van die strategie is het antwoord op de vraag “Wie wil je precies bereiken met je e-mails?" Onderzoek toont aan dat jongeren e-mail minder als (professioneel) communicatiekanaal gebruiken. Ze kiezen ervoor om op de hoogte te blijven via andere kanalen, zoals sociale media, Slack of WhatsApp. Maar e-mail blijft, ook voor hen, een manier om met organisaties en merken in contact te blijven: 53% van Gen Z'ers krijgen graag wekelijkse mails van hun favoriete merken. Let wel: die mails moeten waardegericht en merkgericht zijn - géén puur commerciële mails, dus!

Zorg er dus voor dat je je doelgroepen door en door kent. Het is perfect mogelijk dat je een subgroep bereikt via e-mail, en die strategie aanvult met andere kanalen om al je doelgroepen te voorzien van content.

Strategie bepaald? Dan doet e-mail de rest

E-mail werkt pas goed als je de juiste boodschap op het juiste moment stuurt. Ons advies? Blijf weg van bulkmails naar duizenden contacten tegelijk, maar ga op zoek naar de gemene delers in je database. Bouw segmenten op en pas je boodschap aan op maat van de gedeelde kenmerken. Enkele voorbeelden:

  • Locatie of taal

  • Aangegeven interesses, bv. theater, concerten, comedy of literatuur voor een cultuurcentrum

  • Interesses op basis van gedrag, bv. eerdere aankopen of inschrijvingen voor events

E-mail automation helpt je dan weer om je boodschap op het juiste moment te sturen. E-mail automation - de term zegt het zelf - is het versturen van geautomatiseerde e-mails op basis van triggers die je zelf instelt. Denk bijvoorbeeld aan een verwelkomingsmailtje wanneer je je inschrijft voor een nieuwsbrief, of een herinnering als je je hebt geregistreerd voor een evenement.

E-mailmarketing anno 2024 gaat helemaal om het versturen van de juiste boodschap op het juiste moment. E-mail automation kan je helpen om voor bepaalde profielen of op bepaalde momenten binnen een customer journey de juiste e-mails te versturen.

E-mailmarketing in 2024 samengevat

  • E-mailmarketing blijft onder marketeers en communicatiemedewerkers erg populair, omdat het een grote return on investment oplevert.

  • Actuele veranderingen zoals het verdwijnen van third party cookies of binnen de algoritmes van sociale media kanalen maken eigenaar zijn van je database steeds belangrijker.

  • Hou er wel rekening mee dat jongere doelgroepen e-mail anders gebruiken en andere boodschappen willen zien.

Zin gekregen om aan de slag te gaan met de mogelijkheden van e-mail automation?

Kom op dinsdag 15 oktober 2024 naar onze opleiding ‘Je eerste e-mail automation op poten zetten’.

Digitale marketingstrateeg

Wie is Jill?

Als digitale marketingstrateeg heeft Jill van haar reflex om altijd de waarom-vraag te stellen haar beroep gemaakt. Zo heeft ze al heel wat ervaring opgebouwd in digitale communicatie en content marketing binnen verschillende sectoren. Ze werkte al voor klanten als Boerentrots, Djapo, Mobiel 21, Pulso, EDU-tech, Levuur en Vlaamse Kunstcollectie.

Volgende blogpost

Motion design: de dynamische must voor impact en online zichtbaarheid

10 juni 2024 | Jamie

Veel organisaties willen groeien naar meer digitale zichtbaarheid en hun verhaal in het oog laten springen. Als dat je doel is, is motion design een waardevolle toevoeging. Motion design combineert beweging, grafisch ontwerp en storytelling, waardoor je er als organisatie visueel uitspringt.