Ga verder naar de inhoud

Hoe wij impact willen maken met onze prijszetting

Bij Statik streven we zoveel mogelijk positieve impact na in onze nabije omgeving. Daarom gaan het experiment aan om sociale prijszetting toe te passen voor al onze events en opleidingen. Om de drempel te verlagen kies je vanaf nu simpelweg zelf hoeveel je betaalt voor jouw deelname.

Impact voor iedereen

Ieder najaar bieden we workshops en opleidingen aan voor iedereen die zich geroepen voelt, ook dit jaar is dit niet anders. Klanten, niet-klanten, vzw's, kmo’s, onderwijsinstellingen … iedereen is welkom. Wij houden ervan om onze expertise delen met de organisaties rondom ons en hen te helpen met het creëren van nog meer impact.

Zo een opleiding heeft natuurlijk een prijskaartje. Bij sommige, vaak kleinere of non-profit organisaties, zijn er niet altijd evenveel middelen beschikbaar om in te zetten voor bijscholingen. Maar dit maakt de impact van deze organisaties op de wereld niet minder belangrijk. Daarom willen wij ook deze organisaties de kans bieden om deel te nemen aan al onze initiatieven.

Heel wat van onze huidige klanten uit de sociale- en cultuursector passen zo'n prijsstrategie al jaren toe. Denk maar aan UiTPAS, Theater arsenaal en de museumpas. Zij inspireerden ons om dezelfde sprong te wagen.

Elkaar helpen

Praten over geld? Graag!

Geld. Een onderwerp dat de meesten graag vermijden, want het blijft een taboe. Ook voor ons, of toch tot voor kort. Want eigenlijk maken deze moeilijke gesprekken het net makkelijker om je impact te verhogen.

Net zoals velen hanteren wij een vaste prijszetting die gelijk is voor al onze klanten, ook voor onze opleidingen. Maar voor sommige organisaties, kleinere of eenmanszaken, is er niet altijd evenveel budget hiervoor.

Dus wat als we de conversatie aangaan, en simpelweg vragen welke prijs wel haalbaar zou zijn? Of beter nog, andere organisaties die wel beschikken over deze middelen de kans geven om bij te springen? Zo maken niet alleen wij impact, maar helpen we ook andere organisaties om zelf impact te maken.

Samen sturen

Een hele nieuwe prijszetting het leven inroepen, dat doe je niet zomaar. Wij geloven dan ook rotsvast in gelijkwaardigheid, instemming en voortdurend verbeteren, ofwel de principes van zelfsturing. Maar deze principes mogen actie nooit in de weg staan. Streven naar perfectie lost namelijk niets op —‘Good enough for now, safe enough to try’ is ons motto. De voorstellen komen van iedereen, en worden afgetoetst bij andere collega’s. Experimenteren is dus de boodschap!

Ons eigen experiment

Put your money where your mouth is

Woord bij daad voegen, dat kunnen we. Geïnspireerd door dit motto zetten wij ons eigen experiment op poten. Drie prijzen waarmee we willen inspelen op eerlijkheid, maar ook de mogelijkheid om te helpen. Zo krijgt iedereen de kans om een opleiding of workshop te volgen bij ons.

Hoe we dat exact doen

Organisaties kunnen bij het inschrijven voor een event kiezen uit drie ticketcategorieën: standaard, impact of budget:

  • Zijn er binnen jouw organisatie weinig middelen beschikbaar voor opleidingen? Dan kan je kiezen voor een budgetticket. De organisaties die kiezen voor het impact-ticket maken jouw deelname mee mogelijk.
  • Koop je het standaardticket, dan betaal je voor je eigen deelname. Niet meer en niet minder.
  • Wil je graag zelf deelnemen en heeft jouw organisatie wat marge om ook andere organisaties vooruit te helpen? Met het impactticket betaal je je eigen deelname en steun je een organisatie met beperktere middelen.

En en en?

En of dit ook écht een succesvol initiatief is in de praktijk? Dat is nog even afwachten. De eerste stappen zijn gezet en deze zomer staan er al workshops op de planning waar we deze prijszetting daadwerkelijk toepassen.

Blijf op de hoogte van al onze initiatieven en verdere stappen in onze weg naar meer inclusie door ons te volgen op LinkedIn of schrijf je in op onze nieuwsbrief!